KYST-TIL-KYSTSTIEN – etape 2 (heldagstur)

Så blev det tid til 2. etape på kyst-til-kyststien, som vi startede sidste år i Vejle og endte i Fitting efter ca. 32 km.

GODT I GANG

Jeg har investeret i en ny rygsæk, som er tiltænkt disse lidt længere dagsture, nu med rygstøtte og stropper til at binde foran. Den bestod, men næste gang vil jeg være lidt mere kritisk med rummeligheden.

Vi startede, hvor vi sluttede sidste år, og begav os afsted tirsdag før Påske ca. kl. 9.00 i fint solskin og stadig lidt lav temperatur. Påklædning var lag på lag, så vi kunne justere i løbet af dagen, og rygsækkene pakket med div. fornødenheder – vi var enige om, at vi allerede på 2. etape var ret rutinerede – der er dog stadig plads til lidt finjustering.

Holme Å

Ingemandsland – på heden

CATWALK PÅ MARKEN

Hvor vi sidste år gik en del på grus og asfalt, fik vi en helt anden oplevelse denne gang. De første ca. 5 km foregik stadig på grusvej, men herefter

var der langt mellem det jævne underlag. Stort set resten af turen foregik på mark og engstier – nogle steder så smalle at det krævede catwalk færdigheder – i vandresko!!!

Det viste sig, at vi ikke så ret meget til ”Alfarvej” på resten af turen, så ind imellem stod vi med følelsen af at være ”in the middle of no where”. Det eneste vi vidste var, at vi var vest for Fitting. Til tider en spøjs oplevelse, men også spændende, for vi vidste aldrig, hvad vi mødte rundt om det næste hjørne.

TROFAST FØLGESVEND

Stenter og broer

Vi fik en trofast følgesvend – Holme Å. Vi krydsede åen via små broer 100 vis af gange (ca.) Et utal af kortere eller længere sti-broer holdt os tørskoede over moseområder – det var ret fascinerende. Der er virkelig nogen, der lægger et godt stykke arbejde i, at holde strækningen farbar.

Flere steder oplevede vi, at der på den ene side af åen var, hvad vi vil kalde, eng og på den anden side hede. Vi delte markstier med heste, forcerede maaange stenter, travle dampbrug, nysgerrige svin men få mennesker.

Tiltrængt kaffepause

GOD AFMÆRKNING

Selv om vi til tider var langt fra nærmeste lille grussti eller bivej, så var det næsten umuligt at fare vild. Stien er utrolig godt afmærket med stolper med gul top og det lille kyst-til-kyst skilt. Det lykkedes os kun én gang at gå lidt forkert – ved Hovborg. Det var der helt sikkert en dybere mening med. Efter ca. 25 km og 10 km tilbage, trængte vi virkelig til en energitilførsel – koffein og hvis vi ikke var gået forkert, havde vi sandsynligvis ikke opdaget dagli’ brugsen, hvor vi kunne købe en skøn kop Cafitesse kaffe. Tak dagli’ brugsen

Vi fortsatte ad mark og engstier og mødte efterhånden lidt mere skov – nåletræer og en anelse mere terræn, selv om vores højdemeter generelt var begrænset. Til gengæld var de smalle stier ret ujævne, så det stillede nogle krav til vores vandresko på catwalk.

Efter små 9 timer, hvoraf max 50 min var fordelt på 2 pauser, havde vi gået 37,5 km. Trods røde kinder, trætte ben, fødder og rygge var der stadig lidt energi til, at vinke og hilse vores chauffør varmt velkommen, da vi nåede Tofterup.

Tak for endnu en skøn etape af KYST-TIL-KYSTSTIEN. Vi glæder os til næste – hvornår vides endnu ikke ej heller om det også skal være en éndags tur eller vi skal vove os ud i noget med overnatning.

Håber du blev inspireret. Følg med her på siden og kom med på nogle af de små oplevelsesture jeg laver i løbet af året.